Η ιερά μνήνη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Ευφημίας τελείται στις 16 Σεπτεμβρίου, ενώ σήμερα 11 Ioυλίου, εορτάζουμε το θαύμα που επιτέλεσε η Αγία κατά την Δ’ Οικουμενική Σύνοδο, το έτος 451 μ.Χ., δύο περίπου αιώνες μετά την κοίμησή της δίδοντας και πάλι ομολογία πίστεως.
Η Δ’ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία συγκλήθηκε στη Χαλκηδόνα, επί βασιλέων Μαρκιανού και Πουλχερίας, καταδίκασε την αίρεση των Μονοφυσιτών και τον αιρετικό Ευτυχή, οι οποίοι δίδασκαν ότι στον Χριστό, μετά την ένωση των δύο φύσεων, θείς και ανθρώπινης, η ανθρώπινη φύση απορροφήθηκε από την θεία φύση.
Οι 630 Όσιοι θεοφόροι Πατέρες, που συγκρότησαν την Σύνοδο, εδογμάτισαν την πίστη της Εκκλησίας, ότι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός έχει δύο τέλειες φύσεις, θελήσεις και ενέργειες, την θεία και την ανθρώπινη, σε μία υπόσταση. Είναι δε ενωμένες οι δύο φύσεις «ατρέπτως, ασυγχύτως, αναλλοιώτως και αδιαιρέτως».
Κατά την Σύνοδο οι Άγιοι Πατέρες συνέταξαν Τόμο, ο οποίος αποτύπωνε την ορθόδοξη πίστη της Εκκλησίας. Το ίδιο έκαναν και οι αιρετικοί Μονοφυσίτες που συνέταξαν τόμο, που περιείχε τις αιρετικές δοξασίες και πλάνες τους. Τότε ομόφωνα, για να αρθεί η διαφωνία, Ορθόδοξοι και αιρετικοί, τοποθέτησαν τον τόμο με τους Όρους της Συνόδου, καθώς και τον τόμο των αιρετικών, στο ιερό λείψανο της Μεγαλομάρτυρος Ευφημίας, που φυλασσόταν τότε άφθαρτο στην Χαλκηδόνα, και στην συνέχεια σφράγισαν την λάσρνακα και προσευχήθηκαν. Όταν άνοιξαν την λάρνακα, αντίκρυσαν ένα πράγματι θαυμαστό θέαμα. Η Αγία κρατούσε επί του στήθους αυτής τον Τόμο των Ορθοδόξων, ενώ ο τόμος των Μονοφυσιτών ήταν ριγμένος στους πόδες της.
Έτσι η Μεγαλομάρτυς Ευφημία, με το εξαίσιο αυτό θαύμα, επικύρωσε τον Τόμο των Πατέρων, που καλώς εδογμάτισαν, και διεσάλπισε το Χριστολογικό δόγμα περί των δύο φύσεων του Κυρίου καταντροπιάζοντας τους κακοδόξους.
Απολυτίκιο. Ήχος γ’. Θείας πίστεως.
Λίαν εύφρανας, τους Ορθοδόξους, και κατήσχυνας, τους κακοδόξους, Ευφημία Χριστού καλλιπάρθενε· της γαρ Τετάρτης Συνόδου εκύρωσας, α οι Πατέρες καλώς εδογμάτισαν. Μάρτυς ένδοξε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Κοντάκιον. Ήχος β’.
Αγώνας εν αθλήσει, αγώνας εν τη πίστει κατεβάλου θερμώς, υπέρ Χριστού του Νυμφίου σου. Αλλά και νυν, ως τας αιρέσεις, και εχθρών το φρύαγμα, εν τοις ποσί των βασιλέων ημών υποταγήναι πρέσβευε, διά της Θεοτόκου, η υπό εξακοσίων τριάκοντα, θεοφόρων Πατέρων, τον Όρον λαβούσα, και φυλάττουσα πανεύφημε.
Μεγαλυνάριον.
Πίστιν βεβαιούσα την αληθή, δι’ ην Ευφημία, σφαγιάζη αθλητικώς, εν αγκάλαις φέρεις, τον Τόμον των Πατέρων, ποσί δε απορρίπτεις, τον της αιρέσεως.
Διαβάστε επίσης: