Πατερικός Λόγος

Γέροντας Νήφων: Συμπληρώνεται με την Πεντηκοστή ο κύκλος της κοσμοσωτηρίου οικονομίας του Χριστού μας

«Την μεθέορτον, πιστοί, και τελευταίαν εορτήν» ακούσαμε να ψάλουν σήμερα αδελφοί μου, αλλά και στο Ευαγγέλιο του Χριστού μας, τη μεγάλη εκείνη εορτή, την εσχάτη. Σήμερα είναι η 8η Κυριακή μετά το Πάσχα και η Εκκλησία μας καθιέρωσε να γιορτάζουμε τη μεγάλη αυτή ημέρα της Πεντηκοστής. Την γενέθλιο ημέρα της Εκκλησίας μας. Και γιατί λέγεται […]

Συντάκτης: Ομάδα ΙΜΑΝΓ

«Την μεθέορτον, πιστοί, και τελευταίαν εορτήν» ακούσαμε να ψάλουν σήμερα αδελφοί μου, αλλά και στο Ευαγγέλιο του Χριστού μας, τη μεγάλη εκείνη εορτή, την εσχάτη.

Σήμερα είναι η 8η Κυριακή μετά το Πάσχα και η Εκκλησία μας καθιέρωσε να γιορτάζουμε τη μεγάλη αυτή ημέρα της Πεντηκοστής. Την γενέθλιο ημέρα της Εκκλησίας μας. Και γιατί λέγεται η τελευταία εορτή και μεθέορτος, μετά από το Πάσχα δηλαδή. Και τελευταία. Γιατί τελευταία; Δεν θα έχουμε άλλες γιορτές μετά;

Η τελευταία εορτή εννοεί, ότι συμπληρώνεται πλέον ο κύκλος της κοσμοσωτηρίου οικονομίας του Χριστού μας, ο οποίος άρχισε με τον Ευαγγελισμό, της γεννήσεως, της Υπαπαντής. Ζήσαμε την περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής. Είδαμε τα άχραντα πάθη, την προδοσία, την υπερφυά προσευχή προς τον Πατέρα Του που του απαιτεί να είμαστε όλοι μαζί στην αιωνιότητα. Είδαμε την ανθρώπινη φύση την οποία προσέβαλε ο Θεός, διότι κατέβηκε ως Θεός. Και μετά τον είδαμε ως Θεό και άνθρωπο μαζί. Ανέλαβε την πεπτωκυίαν, δηλαδή αυτή που έπεσε, την φύση την ανθρώπινη, να την προσλαμβάνει πάνω του ο ίδιος και να τη θεώνει. Όμως και μετά την Ανάσταση ακόμα ήταν μαζί μας ο Χριστός. Δεν τελείωσε. Ως Θεός και άνθρωπος ήταν ακόμη πάνω στη γη. Βλέπουμε την Μητέρα, την ημέρα της Αναλήψεως να τιμάει πλέον τη φύση την ανθρωπίνη, την οποία ο ίδιος προσέλαβε, την ανέστησε και τον είδαν και οι Απόστολοι και οι Άγγελοι αναλαμβανόμενον πλέον, όχι όπως κατέβηκε, σαν Θεός μόνο, αλλά τον είδα να ανεβαίνει ως Θεός και άνθρωπος μαζί. Και ανέβασε σε τέτοια δόξα την ανθρώπινη φύση ούτως ώστε την εκάθησε στα δεξιά του Πατρός. Δεν ξέρω αν μπορούμε να συναισθανθούμε. Οι θεολόγοι, οι πατέρες οι μεγάλοι, στέκονται όλοι ενεοί. Δεν μπορεί να ερμηνεύσει κανείς την αγάπη αυτή του Χριστού μας τη μεγάλη.

Εμείς οι οποίοι τον προδώσαμε από τους πρωτοπλάστους. Δεν θέλαμε να είμαστε με το Θεό. Δεν θέλαμε να υπακούσουμε στις εντολές του Θεού. Υπάκουσαν οι προγονοί μας, οι προπάτορες στο διάβολο και το αποτέλεσμα ήταν να φέρουν το θάνατο, σε όλη την κτίση, όχι μόνο στους ανθρώπους. Έφεραν τη φθορά σε ολόκληρη την κτίση, γιατί βλέπετε μέσα στον παράδεισο όλα τα ζώα ήταν φιλικά ήταν ήρεμα. Ακόμα και ο όφις λέει ήταν των πιο φρονίμων ζώων, γι αυτό και χρησιμοποίησε αυτόν ο διάβολος. Επειδή ήταν το πιο φρόνιμο, το πιο καλό, για να παραπλανήσει τους ανθρώπους. Έτσι και εμάς, μας φέρνει ευλογοφανείς καταστάσεις, μας φέρνει ωραίες, ανθρώπινες συμβουλές, συμπαραστάσεις, μας παρασύρει και γελιόμαστε. Και αντι να ακολουθούμε τον Χριστό, ακολουθούμε τον διάβολο. Και το χειρότερο; Ότι ακολουθούμε τον διάβολο νομίζοντας ότι ακολουθούμε τον Χριστό. Αυτό είναι το τραγικό. Πορευόμαστε ακόμα και μέσα στην Εκκλησία κάνοντας το θέλημά μας, ζώντες αμαρτωλή ζωή, παραβαίνοντες τις εντολές του Θεού και είμαστε και ήσυχοι, ότι είμαστε οι καλοί άνθρωποι. Και όχι μόνο καλοί άνθρωποι, καλοί χριστιανοί (σ.σ. νομίζουμε ότι είμαστε). Οι οποίοι καλοί χριστιανοί κρίνουμε τους πάντες πάντες και τα πάντα. Δεν αφήνουμε Δεσπότη, Πατριάρχη, γέροντα, παπά, καλόγερο, όλους τους κρίνουμε. Και είμαστε οι καλοί χριστιανοί. Και έρχεται ο Χριστός, παρόλα τα χάλια μας τα μεγάλα αδελφοί μου – και αυτό είναι το συγκλονιστικό – αυτό είναι η μεγάλη αγάπη του Χριστού μας, να πάρει πάνω του όλον αυτόν τον αμαρτωλό άνθρωπο. Να τον θεώσει και να τον πάρει μαζί του από εκεί που κατέβηκε. Γι αυτό έφριξαν οι Άγγελοι ορώντας και φώναζαν «Άρατε Πύλας, άρατε». Να ανέβει ο Χριστός μαζί του, παίρνοντας την ανθρώπινη φύση μας. Αλλά εδώ τελείωσε η σωτηρία της ανθρωπίνης φύσεως, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο την θέωσε ο Χριστός. Και καλεί όλους μας να γίνουμε έτσι, σαν αυτόν. Αλλά υποσχέθηκε την ημέρα της Αναλήψεως. Δεν θα σας αφήσω ορφανούς. Βλέπετε σήμερα στο Ευαγγέλιο μιλάει για ένα ύδωρ που θα βάλει μέσα μας και θα μας ξεδιψάει. Και αυτό λέει είναι το Πανάγιο Πνεύμα. Που δεν υπήρχε όταν ήταν λέει ο Χριστός στον κόσμο. Γιατί ήταν ο Θεός, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίου Τριάδος. Τώρα που ανελήφθη στους ουρανούς σωματικώς, πέμπεται από τον Πατέρα, δια μέσω του Υιού, εις τον κόσμο, το Πανάγιο Πνεύμα. Και αυτό έγινε την ημέρα της Πεντηκοστής.

Από το κήρυγμα του Γέροντα Νήφωνα την Κυριακής της Πεντηκοστής στις 23 Ιουνίου του 2024